Ve dnech od 2. do 8. září 2012 se v Lucemburském městě Ettelbruck konal již 6. ročník této evropské soutěže. Z těchto šesti ročníků se soutěže již po páté zúčastnili studenti Střední zahradnické školy z Rajhradu u Brna. Místo konání tohoto ročníku bylo vybráno již před lety a to s ohledem na to, že místní zahradnická škola patří k zakladatelům Evropského sdružení učitelů zahradnických škol a současně je také školou na vysoké evropské úrovni. Samozřejmě platí také to, že se její studenti této soutěže pravidelně zúčastňují.
Jisté je to, že všichni přivezli své nejlepší studenty. Ti vypovídají o celkové úrovni svých škol. Aby někdo mohl být součástí svého národního týmu, musel splnit řadu požadavků, které byly pro mnohé limitující. Ať už se jedná o jazykové výbavě studentů nebo vysoká a přitom i široká odbornost daného člověka.
Jako vždy byly základem soutěže úkoly z floristiky a ze sadovnictví. Ve floristice byly letos dva úkoly. Prvním byl květinový parter na slavnostně připravený stůl, druhým pak bylo velké aranžmá na hotelovou terasu. Na oba floristické úkoly měly soutěžící týmy celkem 2 hodiny a jednu společnou sadu materiálu. Sadovnickým úkolem bylo vytvoření maličké zahrádky. Soutěžící měli podle předloženého plánku za 3 hodiny vytvořit zahrádku o rozměrech cca 2 x 3 m. Na zahrádce byla lavička z gabionu, dlažba byla ze dvou druhů dlažebních kamenů, travní koberec, dřeviny a květiny. Oba tyto úkoly byly plněny v tzv. národních týmech. Ty byly tříčlenné, vždy složené z jedné národnosti a obvykle také z jedné školy.
V dalším průběhu soutěže již byli členové národních týmů od sebe roztrženi a byly z nich vytvořeny týmy mezinárodní, tzn. že nové týmy byly složeny ze tří studentů různých národností a to tak, aby se mezi sebou museli domlouvat prostřednictvím angličtiny nebo němčiny.
A jak to tedy dopadlo? Nám patří 7. místo mezi 17 zúčastněnými státy. Umístili jsme se nejlépe ze všech postkomunistických zemí a také ze všech zemí, kde němčina nebo angličtina nejsou domácími jazyky. Ať již jsme ale dopadli jakkoliv, hlavní úkol byl splněn. Zjistili jsme jak na tom ve srovnání se světem jsme a jaká je naše schopnost v tomto světě uspět. Uspěli jsme díky svým vědomostem, dovednostem a schopností začlenit se do mezinárodní spolupráce. Výsledky i postupy budeme postupně analyzovat a zohledníme je ve své výuce.